söndag 2 december 2012

Alvas jul , Pernilla Gesén

Jag har läst ut en bok som heter "Alvas jul" och den är skriven av Pernilla Gesén.
Jag läste denna bok därför att jag tycker väldigt mycket om författarens böcker för att man liksom lever sig in i boken vilket jag tycker att man ska göra.

Huvudpersonen i boken är Alva som är nio år gammal och som inte låter bli att göra saker när hon så gärna vill det. Boken handlar om Alvas jul som inte blir så bra direkt , Alvas föräldrar är skilda så att hennes pappa har bildat en ny familj och hennes mamma har en kille. I Alvas och hennes mammas lägenhet i Henriksdal har allt blivit nytt , det hänger bara hjärtan överallt och på ytterdörren hänger det också ett hjärta istället för julkransen som brukar hänga där.

Alva är så trött på kärlek , det är det enda folk snackar om nu för tiden tycker Alva  "Kärlek hit"
"Kärlek dit"
Så därför har Alva bestämt att hon aldrig ska bli kär.
Men kommer det verkligen bli så i framtiden?

Min tanke va att det går inte att bestämma om man ska bli kär eller inte för sånt händer ju bara.
"Jag tänker ALDRIG bli kär!" är det citat som jag mest gillar för att det går inte att bestämma sånt.

Av 5 stjärnor ger jag den 5 för att den var bra och spännande , jag rekommenderar boken till alla som gillar kärlek och jul.

1 kommentar:

Helonne sa...

Nä, trött på kärlek kan man väl inte bli? :-)
//Helena