lördag 1 december 2012

Sugen på sockervadd?

Jag har nu läst ut en bok som heter "Sockervadd och svåra val". Den är skriven av Jacquline Wilson, och illustrerad av Nick Sharratt. boken har 249 intressanta sidor.

Boken handlar nog mest om lilla Flora eller Floss eller Flossie, hon går under många namn. Hon är mellan lång och har väldigt spinkiga ben. Hon har och stort blont krulligt hår. Floras föräldrar är skilda, på vardagar bor hon med sin mamma, Steve hennes mammas pojkvän och hennes lillebror Tiger eller Tim som han heter på riktigt. Sen på helgerna bor hon med sin pappa, Charlie i hans gamla café som är i ett dåligt skick. Men hon trivs så, tills en dag då Flossies mamma berättar att Steve blivit befordrad och de ska åka till Australien i 6 månader. vad ska hända nu? Ska Floss inte se pappa på 6 månader det kan hon bara inte göra. När Floras mamma kommer på söndagen för att hämta henne, känner Flora att det är något fel. Hon blir plötsligt arg och säger:
- Jag följer inte med, jag stannar här med pappa!
Floras mamma tappar snabbt sitt vanliga glada ansiktsuttryck, hon blir ledsen. Hon vill inte lämna Flora där i cafét som är i så dåligt skick. Men efter ett tag går hon med på att lämna kvar Flora.


Man får lite blandade känslor när man läser boken. Ibland är den sorlig sen rolig sen spännande. Men jag tycker boken hade en bra uppbyggnad.

En tanke jag fick när jag läste boken var tänk om min mamma åkte till ett annat land i 6 månader och jag var kvar här med min pappa det skulle vara riktigt svårt. för min mamma och jag är väldigt nära.

Bokens berättelse är väldigt gripande, men det här är väl bara saker som är av några barns vardag. jag tycker också att  bokens berättelse lyckats  fånga upp många känslor i mig jag tycker att det är väldigt viktigt i en bok.

Ett citat jag fäst mig vid i denna bok är:
" Men siffror är inte människor hon kände sig ensam ändå".
Citatet kommer från en dikt i boken, dikten är skriven av den duktigaste flickan i klassen som inte har några vänner. Men hon får en vän, en mycket speciell vän efter ett tag.
Jag älskar det citatet för det är sant siffror kan du slösa tid på men de ersätter inte människor det är därför det är viktigt att alla har en vän som lever upp till ens fulla potential.

Jag skulle rekommendera boken till dem som blev intresserade av recensionen.
Jag ger boken 5/5 eftersom den var så bra!

1 kommentar:

Helonne sa...

Jag blev intresserad! :-)
//Helena